Meditatie is puur focussen en zelfobservatie

Meditatie is puur focussen en zelfobservatie

Meditatie is focussen op een punt of beweging, hier op het licht dat gaat door het gat van een blad


Meditatie is puur focussen en zelfobservatie. Het is niet het focussen op datgene waar mijn gedachten en emoties zich allemaal mee bezig houden. Gedachten en emoties observeren is voor mij geen meditatie, maar het focussen op een punt of op beweging. Het gaat bij mij om het focussen, de concentratie, op zich.

Leer jezelf concentreren

Het probleem van je leven is niet dat je te veel prikkels krijgt, maar dat je ze niet kunt hanteren. De prikkels gaan te snel en daardoor overspoelen ze je, waardoor jij je hulpeloos voelt.
Als je in paniek raakt geeft dit je angst en vervolgens gaat je lichaam in gevechtshouding. Vandaar dat je schouders vast gaan zitten en je spieren op slot gaan.

Des te beter jij je leert concentreren, des te beter kun jij de prikkels die op je afkomen hanteren. Als jij je beter kunt concentreren laat je geest de tijd langzamer voorbij gaan. In dit opzicht creëert de mens dus de tijd.

Zelfobservatie

Meditatie is voor mij ook zelfobservatie.
Deze vorm van meditatie heeft ook niets met het observeren van gedachten en emoties te maken. Het gaat hier om het observeren van mijn doel.
Ik kijk dan of ik nog steeds op de juiste weg ben en niet door nieuwe omstandigheden er vanaf ben geraakt. Zie ik dat, dan confronteer ik mij en geef ik mijzelf een trap onder de kont.

Meditatie en ontstressen

Meditatie heeft voor mij ook niets te maken met ontstressen. Het heeft te maken met grip krijgen op je leven. Niet door naar het verleden te kijken, maar door grip te krijgen op de toekomst. Dit doe ik door deze twee technieken te gebruiken.

Door te focussen krijg ik meer controle op mijn lichaam en de wereld die daar invloed op heeft. En door zelfobservatie houd ik controle op het doel dat ik mijzelf ten doel gesteld heb.

Focussen en zelfobservatie

Focussen kun je op allerlei manieren leren, bewegend en stilzittend.
Zelfobservatie leer je door jezelf serieus te nemen en daardoor datgene aan te pakken wat jou dwars zit. Wat zorgt ervoor dat jij je niet prettig voelt? Wat kun jij, zonder de ander als minder dan jezelf te beschouwen, hier aan doen? Moet je soms misschien dingen accepteren zoals ze zijn, omdat het alternatief erger is dan waar je nu last van hebt?

Mindfulness

Bij mij moet je niet aankomen met mindfulness cursussen, ik doe liever aan tai chi of qi gong. Als het gaat om stilzitten (zen) dan concentreer ik liever op één punt. Met andere woorden; als het gaat om de oosterse meditatievorm gebruik ik liever de oosterse dan de westerse variant, en als het gaat om de westerse variant, dan gebruik ik liever de methode van de christelijke monniken, de weg van zelfobservatie.

Ik snap best dat andere mensen helemaal weg zijn van mindfulness. Het helpt hen grip te krijgen op hun eigen leven, door naar hun innerlijk te kijken.
Wat gaat er allemaal in mij om en wat zorgt ervoor dat ik niet goed functioneer, te veel van mijzelf verg? Wat blokkeert mij op emotioneel vlak om zo succesvol mogelijk te worden?

Het verschil tussen mij en de mensen die baat bij mindfulness hebben, is dat ik een vlam ben met drie lagen en zij met twee. Zij moeten het doen met hun fantasie om goed in hun vel te zitten, waar ik mij gewoon even op het gevoel (dat verbindt) hoef te concentreren.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.