Franciscus is een man naar mijn hart

Franciscus is een man naar mijn hart

Franciscus van Assisi spreekt al zittend tegen de dieren, zij zitten om hen heen en luisteren.


Franciscus van Assisi is een man naar mijn hart.
Als je de eenheid voelt zoals ik het voel en je kent zijn manier van leven is dat niet zo vreemd.
Hij is naar mijn inzicht een van die mensen die de levensvisie van mensen positief heeft beïnvloed.
Tijdens zijn korte bestaan leerde hij de mensen weer dat je als christelijke gelovige het leven van Jezus serieus moest nemen en de verstotene moest omarmen. Door hem kregen de dieren hun ziel ook weer terug.

Bezit maakt niet gelukkig

Als je de woorden van Jezus serieus en als leidraad neemt is het mogelijk om weer heel dicht bij de eenheid komen. Dan zie je net als Franciscus dat rijkdom niet gelukkig maakt. Hij omarmde zelfs de armoede, wat betekent dat hij zo sober mogelijk probeerde te leven en geen bezit aanvaarde. Hij wilde alleen maar dingen in bruikleen accepteren. Bezit zag hij als datgene wat je van je spirituele weg af zou leiden.
Ik kan dit alleen maar beamen.
Bezit wil je namelijk verdedigen en kan je er toe bewegen dat dingen belangrijker gaan worden dan planten, dieren en mensen.
Als je kijkt naar de hedendaagse wereld waar de economie het allerbelangrijkste is geworden is dit maar al te duidelijk.

Afgescheiden voelen

Net zo als de bekeerde Franciscus herken ik het juiste in Jezus zijn woorden en daden.
Voor mij is Jezus als zondenvergever niet belangrijk. Maar als je jezelf van God afgescheiden voelt begrijp ik zijn belang als zondenvergever wel degelijk.
Ik heb mij alleen nooit van God afgescheiden gevoeld. Als ik mij ergens afgescheiden van voelde was dat van de mensen. Je voelt hun emoties, bent met hen begaan, en toch voel je jezelf afgescheiden, omdat je anders bent.
Je houdt daardoor alles binnen en zegt bijna nooit wat je echt voelt. En hierdoor ga je jezelf alleen maar meer van ze afgescheiden voelen.

Franciscus en het heilige van de natuur

Franciscus bracht het heilige van de natuur terug in het westen en door hem gingen mensen weer accepteren dat dieren en planten ook wezens van God zijn.
Doordat de kerk accepteerde dat dieren naar de woorden van het evangelie luisterden en ook gezegend kunnen worden, betekent het ook dat dieren een ziel hebben.
Waar natuurgodsdiensten dit als heel normaal aanvaarden, was dit niet zo in het christendom. Velen binnen dit geloof accepteren nog steeds niet dat een dier een ziel heeft.

Indien je het zonnelied leest zie je hoe dicht hij de mens bij de eenheid probeert te brengen.

Tot slot

Voor mij is Franciscus een van de grootste mensen die ooit geleefd heeft. Van de manier hoe hij met conflicten, de islam en mensen omging kunnen wij nog steeds veel leren.
Hoe hij met zijn lichaam omging is alleen niet navolgenswaardig, zoals hij op zijn sterfbed ook beaamde. Het is belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen.

De Franciscaanse familie probeert op hun manier nog steeds zo dicht mogelijk bij zijn geloofsbeleving te blijven. Het maakt hen in mijn ogen bijzondere mensen.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.